多文化保育における保育者の意識:―日系ブラジル人児童の保育を中心として―  [in Japanese] Nursesʼ Awareness in Multicultural Childcare:―Focusing on Japanese-Brazilian Children ―  [in Japanese]

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Abstract

本稿では保育士たちが,どのような意識をもち多文化保育を実践しているのかについて,①差異をどのように捉えて,②どのような対応をし,③それによってどのような負担を感じているのかを,保育士たちを取り巻く環境に着目しながら検討した。<br> その結果,多くの保育士が,日本人児童とブラジル人児童の違いを認識していた。またその違いは,すぐに保育者が対応しなければならないことが多いため,保育士たちは日常の保育のなかでさまざまな工夫をしていた。そのため,多くの保育士が日常の保育に難しさを感じていたが,ブラジル人児童の受け入れには肯定的な者が多かった。<br> それを支えるものとしては,2つの要因がある。一つは通訳の存在である。通訳は単に言葉の伝達者としてだけではなく,日系ブラジル人児童を取り巻く文化を説明する役割を果すことで,保育士たちの理解が深まり,日常生じる問題に上手く対応することができていると考えられる。さらにもう一つの要因として,当該園が多文化共生保育を行うことを,保育方針として掲げていることで,保育士たちにごく自然と多文化保育の理念が浸透していると考えられる。<br> 以上のように,保育士たちは難しい状況にあっても,それを支える環境があることで,多文化保育を前向きに捉え実践していることが分かった。

  In this paper,I have researched whether nursery teachers of multicultural pupils are aware of a multicultural environment. For example, (1)aware of differences between Japanese and Brazilian pupils, (2)have ways of dealing with differences, (3)if they feel any psychological burden as a result of focusing on the multicultural nursery environment.<br>  Most of the nursery school teachers were found to feel differences between their Japanese and Brazilian children. One reason is that most of the differences, in addition to being more likely to occur often,must also be managed immediately. Because of this,the teachers had already developed many solutions and strategies for dealing with the differences as they arose.<br>  The nursery teachers felt the daily childcare difficult,but had positive feelings and attitudes of acceptance toward the Brazilian children.<br>  Two factors which helped to make this possible are the presence of interpreters and,the fact that the interpreters did not merely translate language, but also helped the teachers understand the role of Japanese-Brazilian culture. I found that such interpreters deepened the teachersʼunderstanding, and helped them to deal well with the problems which arose during the daily care.<br>  Yet another factor has helped develop the childcare policy of the nursery school concerned. The school has officially incorporated both natural and multicultural philosophy into all aspects of it childcare.<br>  In sum, even though nursery teachers felt the situation difficult,they found that the support of an interpreter along with a clear multicultural philosophy helps them to carry out positive multicultural childcare.

Journal

  • Contemporary Sociological Studies

    Contemporary Sociological Studies 24(0), 23-42, 2011

    Hokkaido Sociological Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130003377594
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10176598
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    0915-1214
  • NDL Article ID
    11204011
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-2895
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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