絵画資料に見る貞享以前の「三曲合奏」 Pictorial evidence for <i>sankyoku gasso</i> before the Jokyo era (1684-88)

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿は、絵画資料にもとづきながら、「三曲合奏」はいつごろから行われていたのか、という問題を考察するものである。<br>明暦元年 (一六五五) 刊の遊女評判記『難波物語』には、床に並べて置かれた三味線、箏、尺八を描いた挿絵がある。年代の明確な資料としては、箏の加わった三楽器の組み合わせの初見である。<br>しかし、それより早い「元和~寛永年間初期」の作とされる相国寺蔵『花下遊楽図屏風』には、三味線と胡弓による合奏と、三味線と箏、胡弓による合奏とが、描かれている。さらに、ほぼおなじ時期の合奏を示すと考えられる、つぎの資料がある。<br>すなわち、『声曲類纂』巻之一に「寛永正保の頃の古画六枚屏風の内縮図」として掲げられている二つの挿絵のうちの、遊里の遊興を描いているほうの挿絵である。これは模写であり、「古画六枚屏風」は現存しない。しかし、かつて吉川英史が『乙部屏風』として紹介した模本が別に存在する。二つの模写は構図と人物配置が違っていて、その点では『乙部屏風』のほうが、原本に忠実であると考えられる。<br>『乙部屏風』でいえば、遊里場面の中ほどにいる十一人は、一つのグループを形成している。つまり、三味線、胡弓、尺八が伴奏する歌に合わせて踊られている踊りを見ながら、客が飲食している様子が描かれているのである。踊りを度外視すれば、そこで演奏されている音楽も、後の三曲の楽器による合奏にほかならない。<br>すなわち、これらの楽器による合奏は、こんにちいうところの「三曲」が確立するよりかなり前の寛永ごろには、すでに行われていたことがわかる。これらの楽器をさまざまに組み合わせた絵はその後も描かれ、こういった合奏が早い時期から盛んに行われていたことをよく示している。その流れをうけて、こんにちの三曲合奏につながる合奏が行われるようになるのである。

This paper draws on visual materials to push back the date of the earliest instance of <i>sankyoku gasso</i>, the ensemble of koto, shamisen, voice and a third instrument—shakuhachi or kokyu.<br>A Prostitutes' Critique (<i>yujo hyobanki</i>) called <i>Naniwa monogatari</i>, published in 1655, contains an illustration in which a shamisen, a koto and a hitoyogiri (a predecessor of the shakuhachi) are placed together on the floor. This is the earliest clearly dated record of a combination of three instruments including koto.<br>However, an earlier source in a screen believed to have been painted “between 1615 and approximately 1630” depicts ensemble performances of shamisen and kokyu, and of shamisen, koto and kokyu. This is the <i>Kaka yuraku-zu byobu</i> (Scene of amusements beneath the blossoms), now held by the Shokokuji Temple in Kyoto.<br>Furthermore, another source, believed to originate from approximately the same period, can be seen in the <i>Seikyoku Ruisan</i> (volume one, part one; first published in 1847). It is a pair of illustrations titled ‘From an old six-panel painted screen dating from the Kan'ei or Shoho eras (1624-48)’ (<i>Kan'ei Shoho no koro no koga rokumai byobu no uchi shuku-zu</i>). One of these illustrations is a scene of entertainments in the licensed quarter. This illustration is only a sketched copy, and the old six-panel painted screen no longer exists. However, a copy of the original screen was introduced by KIKKAWA Eishi as the “<i>Otobe byobu</i>”. As the structure and arrangement of the figures are different in each version, it can be assumed that the Otobe screen is more faithful to the original.<br>Towards the centre of the Otobe screen, eleven figures form a group. This scene from the entertainment quarter shows a figure dancing in time to a song accompanied by instrumental ensemble of shamisen, kokyu and hitoyogiri. Guests are drinking and eating as they watch the performance. If we ignore the dance, this performance is none other than what later came to be the <i>sankyoku</i> ensemble comprising three instruments.<br>Ensemble performances of instruments such as the above were occurring from around the Kan'ei era (1624-44), before the formation of <i>sankyoku</i> as we know it today. After this time, many other pictures depict these instruments in various combinations being performed or positioned together. So we can surmise that similar kinds of ensemble performances occurred long before the formation of <i>sankyoku</i> as we know it today.

Journal

  • Toyo ongaku kenkyu : the journal of the Society for the Research of Asiatic Music

    Toyo ongaku kenkyu : the journal of the Society for the Research of Asiatic Music 2008(73), 43-61, 2008

    The Society for Research in Asiatic Music (Toyo Ongaku Gakkai, TOG)

Codes

Page Top