複数の意思決定ルールを取り入れた世帯離散選択モデルの開発と車種選択分析への応用 Development of Household Discrete Choice Model Incorporating Multiple Decision-Marking Rules and Application to Analysis of Car Type Choice

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Abstract

本研究では, 世帯意思決定における各構成員の相対的な影響力の違いと構成員間の相互作用を明示的に考慮し, 選択肢間の誤差項の類似性をPCLモデリング手法により表現しつつ, さらに複数の意思決定ルールを潜在クラスモデリング手法により同時に取り入れた新たな世帯離散選択モデルを開発した. 実証分析に際しては,「加法型」「max-min型」「max-max型」の3つのルールを仮定し, 世帯の車種選択行動への適用を試みた. 結果,「加法型」と「max-max型」の意思決定ルールを組み合わせたモデルが最も精度が高いことが明らかとなった. そして, 世帯の属性やライフステージの違いにより意思決定ルールが異なってくることも明らかにした.

This paper developed a household choice model incorporating heterogeneous group decision-making rules using latent class modeling approach. In addition, the model can consider correlation between alternatives by paired combinatorial logit modeling approach. This paper deals with the following three types of household choice rules: <I>additive</I>, <I>max-min</I> and <I>maxmax</I> rules, and applies the model to household car type choice behavior analysis. As a result, the model with <I>additive</I> and <I>max-max</I> roles has the highest model performance, and household characteristics and life stage are important factors explaining household decision-marking rules.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (24), 499-507, 2007

    Japan Society of Civil Engineers

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