鋼材質量を考慮したゴム製緩衝材の衝撃力低減効果に関する桁間衝突実験 INFLUENCE OF MASS OF GIRDERS ON REDUCTION OF IMPACT FORCE DURING COLLISION BETWEEN STEEL GIRDERS WITH SHOCK ABSORBING RUBBER

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Abstract

桁間衝突用ゴム製緩衝材の衝撃力低減効果を検討するため, 2本の鋼材による水平衝突実験を行った. この際, 桁間衝突は固有周期が異なる橋梁間, すなわち上部構造重量が異なる橋梁間で発生しやすいことを考慮し, 2本の鋼材質量が同じ場合と違う場合で鋼材に作用する最大衝撃力がどのような影響を受けるか, また, 重いものが軽いものに衝突する場合と軽いものが重いものに衝突する場合で, 差異が生じるかどうかを確認した. さらに, 実験パラメータとして緩衝材厚さと鋼材の衝突速度を選び, 鋼材に作用する最大衝撃力と緩衝材厚さ, 鋼材の衝突速度, および鋼材質量の間の関係について考察した.

Studied herein is an experimental study on the collision between two steel girders using shock absorbing rubber, in order to investigate the influence of mass of girders on the reduction of impact force. The mass of girders ranges from 250kg to 500kg on 3 stages. As a result, it is found the impact forces are not different even if the mass is turned over between collision girders. Consequently, it is clarified the impact force is correlation with the total mass of girders not the mass ratio.

Journal

  • Environmental systems research

    Environmental systems research 28(0), 149-149, 2005

    Japan Society of Civil Engineers

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