札幌医科大学医学部における学生からの科目別講義企画評価 Evaluation of Each Series of Lectures Using 10 Questions at the Sapporo Medical University School of Medicine

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Abstract

教員の業績評価の一環として, 平成13年度より学生からの科目別講義企画評価が10設問で実施されている. 各設問の評価は5段階で行い, 平成13年度および14年度の結果を比較し検討した. 平成14年度の評価結果の全平均は, 13年度に比べて0.15ポイントの増加が認められた. 全体を一般教育系科目, 基礎医学系科目, 臨床医学系科目の3系統に分けて平均点を比較すると, 一般教育科目と臨床医学系科目ではそれぞれ0.18, 0.27ポイントの増加であったが, 基礎医学系科目では, 0.03ポイントの増加であった. 評価結果が考慮され, 改善に向けた取組があったものと推察できる. 試験に関する設問を除く8種の設問それぞれの評点の標準偏差は, 一般教育科目と基礎医学系科目では, ほぼ同じような値を示したのに対し, 臨床医学系科目ではばらつきがほかに比べて小さかった. 今後, 追跡調査を行い, この評価をより有用なものにしていきたいと考えている.

Every year since 2001 each series of lectures at the Sapporo Medical University School of Medicine has been evaluated using 10 questions with classification into five grades. In this study, the evaluation scores for 2001 and 2002 were compared and analyzed statistically. The average score for all subjects increased by 0.15 point in 2002. The average scores for liberal arts and clinical medicine increased 0.18 and 0.27 point, respectively, whereas the score for basic medicine increased 0.03 point, suggesting improvements with the efforts of each lecturer. The standard deviations of the scores for 8 questions (2 questions on examinations were omitted) were smaller for clinical medicine than for liberal arts and basic medicine. Continuous formative evaluation of each series of lectures and analysis of the results are needed to improve teaching skills.

Journal

  • Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

    Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan) 36(3), 167-171, 2005

    Japan Society for Medical Education

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