タクシー・スポット市場の空間的均衡と社会的便益 SPATIAL EQUILIBRIUM OF TAXI SPOT MARKETS AND SOCIAL WELFARE

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Abstract

タクシー・スポット市場における市場取引では, 金銭的外部性の存在により客やタクシーの到着率の増加が他方の到着率の増加をもたらすというポジティブフィードバックが生じる. 一方でサービスを実際に利用するためには客が市場まで移動する必要があり, この移動費用の存在がポジティブフィードバックを抑制するメカニズムとして機能する. 本研究では, 都心部における複数のスポット市場間の競争関係を, 市場厚の外部経済性による集中化のメカニズムと移動費用の存在に伴う分散化のメカニズムを考慮した市場均衡モデルとして定式化する. さらに空間均衡が複数存在することを示すとともに, 各均衡解の社会的効率性について分析を行う.

There exist thick market externalities in taxi spot markets: the more taxies gather at a market, the more customers will visit the market, and vice versa. There always works the positive feedback mechanism in such ways that as more taxies and customers visit the market to transact the service, transaction costs can be reduced and the market functions more efficiently. In this paper, an equilibrium model of multi spot markets is presented considering both agglomeration mechanism caused by thick market externalities and dispersion mechanism caused by transaction costs. We have shown that there is a possibility of multiple equilibria, and analyzed the social efficiency of the respective equilibria.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW 18, 681-690, 2001

    Japan Society of Civil Engineers

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