顧客分布と共同化形態に着目した都市内共同配送の効果と成立に関する分析 Investigating the Effects and Profitability of Urban Co-operative Freight Transport Systems Considering Customers Location and Systems Type

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Abstract

本研究では, 都市内の貨物車交通対策の一つであるエリア型共同配送システムに注目し, Foiecasted VRPTWモデルを基礎とした共同輸配送モデルを用いて, 共同配送に関連する複数の主体の行動を表現した上で, 顧客分布や共同配送形態の相違が共同配送の効果・成立に及ぼす影響を検討したその結果, 採算性確保の観点からは, 顧客は都心部中心に分布していることが望ましく, 多数の顧客が郊外に分散している場合には, 共同配送が総走行時間を抑制できない可能性のあることが示された.また, 民間主導のエリア型共同配送システムは, 総走行時間の抑制に寄与し, 公共主導の場合よりも成立する可能性の高いことが示唆された.

This paper focuses on the effects and profitability of urban co-operative freight transport systems. Forecasted VRPTW based mathematical models were used for investigating the influence of the location of customers and different types of co-operative freight transport systems on the effects and financial viability of such systems. Applications of the models to an urban goods delivery revealed that co-operative freight transport systems cannot be profitable if the location of customers is widely dispersed within-urban areas and considerable benefits can be gained by implementing carriers-led co-operative freight transport systems without the leadership of public sector.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (20), 657-663, 2003

    Japan Society of Civil Engineers

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