算出方法に着目した自動車交通部門におけるCO<SUB>2</SUB>排出量の比較分析 A comparison of CO<SUB>2</SUB> emissions from automobile traffic section regarding calculation methods

Access this Article

Author(s)

Abstract

従来から、自動車交通によるCO<SUB>2</SUB>排出量の算出は多くなされているが、実際にはその算出方法は多数あり、それぞれから算出される排出量の値は一般に一致しない。自動車交通によるCO<SUB>2</SUB>排出量の算出方法は、大きく分けて燃料消費量に基づく方法と自動車走行キロ数に基づく方法があり、精度が高いのは燃料消費量に基づく方法であるが、個別の社会問題や公共政策との関連を論じるたあには、個々の自動車の走行状態を反映している走行キロ数に基づく算出方法を用いることが必要となることが多い。そこで本研究では、自動車走行キロ数に基づく方法によりCO<SUB>2</SUB>排出量を算出し、それをより精度の高い燃料消費量に基づく方法によるものと比較を行い、走行キロ数に基づくCO<SUB>2</SUB>排出量算出方法の有効性と限界を検証した。

There are many researches on the CO<SUB>2</SUB> emissions calculation in the car transport section. However, their results are not consistent. There are two calculation methods. First method is to calculate by using the fossil fuel consumption data. Second method is to calculate by using the car mileage data. The first method is accurate more than the second one.Nevertheless, only the second method is used when evaluating the relationship between each social problem and CO<SUB>2</SUB> emissions from car transport. Therefore, in this paper, it is calculated with the second method, and its accuracy is evaluated by comparine with the first method.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (21), 277-282, 2004

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

Page Top