フェリーのバリアフリー化が障がい者ならびに介助者にもたらす便益に関する研究 Evaluation of a Ferry Boat Accessible to Disabled Passengers and their Attendants

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海上交通は高齢者や障がい者にとって重要な交通手段である。本研究では, フェリーのバリアフリー化が障がい者の旅行にもたらす便益について, 1) フェリー利用環境がバリアフリー化されたことによって, 障がい者がいつでも単独で行動できること, またそれによる個々の行動回数の増加とバリアフリー化されたフェリー全体の魅力向上によってもたらされる旅行回数の増加の把握, 2) フェリーがバリアフリー化された場合に, 乗務員や付添者の介助が不要になることで削減される負担の把握, の2つにより明らかにする。<BR>分析の結果, 障がい者1人がフェリーを1回利用することによる便益の増分は2943円と推定された。また, バリアフリー化によってフェリーの魅力が向上することで, その利用回数は若干増えて平均2.7回/年になるという回答により, 年間での便益の増分は1人当たり, 2943円×2.7回≒7946円が見込まれることが明らかとなった。また, 介助負担については, 1人1回あたり4555円の削減効果となることが明らかとなった。このような方法は他の交通手段のバリアフリー化に対しても適用が可能と考える。

Marine transport is an important form of transport for elderly and disabled people. Our study aims toevaluate two kinds of benefits; 1) if disabled people were able to take part in various activities on a ferryboat independently, and how much would they evaluate these benefits in money terms. 2) reduced cost calculated as the product between assistance time and salary paid to the ferry crew. Concerning the former benefit, a survey was conducted with disabled people who took part in a two-day tour using a ferryboat that was not designed to be completely accessible to the disabled.<BR>These analyses showed that an accessible ferryboat brings a benefit of 2943 yen per tourist per boarding, and results in 2.7 times more ferry tours per year. In consequence, the benefit to disabled tourists was estimated at 7946 yen per capita. The cost of assisting each disabled person that boards the ferry is cut by 4555 yen.<BR>We conclude that this method of calculating the benefits of making a ferryboat accessible is adaptable to of her transport systems.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (21), 829-835, 2004

    Japan Society of Civil Engineers

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