沿道の路外施設への出入り時に発生する事故に関する基礎的研究 Analysis of Traffic Accidents on the Roadside Shop Entrance

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本研究は, 沿道路外施設への出入り時に公道上で発生する事故を対象として, マクロ的実態把握を行うとともに, 個別事故事例を踏まえた詳細分析を行い, これら事故の抑制策検討を日的とする. マクロ分析において, 平成13年に約5.7万件の沿道施設出入りに関連した死傷事故の発生が概算された. 特に, 単路部の件数が多く, 出会い頭や右左折時の構成比率が高かった.また, つくば周辺地域を対象としたミクロ分析では, 2輪車との接触が大きな割合を占め、人的要因と道路・交通環境要因が影響していることが明らかとなった. さらに, 個別事故毎にバリエーションツリーを作成し、不適切な行動の排除を考慮した対策メニューの提案を行った.

There is a lot of complicated moving of the vehicles in the front of roadside shop entrance. In this paper, we focused on the traffic accidents on the roadside shop entrances. We firstly estimated the number of traffic accidents on such places by police traffic accident data in Japan. In this data, there is no code to handle the traffic accident place. We set the procedure to identify accident place on the front of the roadside shop. Secondly, variation trees are made to identify the affected factors for the human decision error on some traffic accidents in Tsukuba city.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (21), 983-990, 2004

    Japan Society of Civil Engineers

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