学校教育モビリティ・マネジメントにおける簡易プログラム構築に向けた実証的研究:秦野市TDM推進計画における取り組み An empirical study of Educational Mobility Management to Develop a Short Term Program:A Case Study of TDM promotion plan in Hadano City

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学校教育におけるMMの重要な課題として教育現場の受け入れ態勢や, 授業をどのような枠組みに位置づけるかといった問題が挙げられている. これらを解決するため, 時間的制約の大きい教科学習の時間に導入することも可能で, 担当教諭にも取り組みやすい, 短期間で簡易なMM授業プログラムの構築が急務である. 本研究では, 秦野市における学校教育MMの全市的な拡張を目指した短期間かつ効果的な授業カリキュラムの構築を目的とした授業実践の報告とその短期的・中期的な効果分析, そしてさらなる改善案の提案を行うものである.

To implement Educational Mobility Management (MM), school organization for the acceptance of the lecture and which subject is well suited to MM are recognized as the important issue. One of the way to solve these problems is to develop the program being able to implement easy and short duration. In this study, we implemented an Educational MM program in Hadano city, and measured the effectiveness for the children before and after the program, and ten months after the program by questionnaire survey, and collected advice to improve the program by interview survey for the teachers. We analyzed the data measured by questionnaire, the data suggested that the effectiveness of the program was continued after the ten months of the lecture.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (23), 163-170, 2006

    Japan Society of Civil Engineers

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