事前調査に基づく被験者分類を伴うTFPの「長期的」効果に関する研究:2003年度川西市・猪名川町におけるモビリティ・マネジメント The study on the long-term effect of TFP which participants are categorized based on pre-survey:Mobility management in Kawanichi City and Inagawa Town in 2003

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本研究では, 兵庫県川西市・猪名川町で2003年度に行われたTFPの一年後の追加調査を実施することにより, TFPの長期的効果を検証し, さらには, 実験実施時に検討した各セグメントに対するコミュニケーション効果についても検証することを目指した.データ分析の結果, 一年後においても, TFPによって平均で自動車トリップ数が約10%削減, 公共交通トリップ数が約9%増加していることが示された. また, 行動変容の意図を持ち, 現在公共交通を利用する6割程度の人々に対しては, 簡便なTFPでも十分な効果が長期的に残存する事, 行動変容の意図を持つが公共交通を現在利用していない人々に対しても, 事後的なフィードバックを伴うTFPを実施することで行動変容効果が継続し得ること, さらには, 行動変容の意図を持たない人々に対しても, 簡易なTFPによって心理的には向上する可能性が明らかにされた.

We investigated the long-term effect of TFPs and the way to make a TFP more effective in long-tarm by analysing data obtained in the additional survey one year later after the personalized communication in mobility management implemented inKawanishi City and Inagawa Town in 2003. The data indicated that the TFT induced about 10% reduction of travel time by car and about 9% increase of frequency of public transport use in one year later. It was also indicated that a simple TFP could continueto change behaviour of people who had intention to change their behaviour and used public transport, and that travel behaviour of those who had intention but did not use public transport could be changed by a TFP with afterward feedbackin long-term. Furthermore, it was also indicated that psychological factors of those who didn't have intention could be improved by a simple TFP.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (23), 533-541, 2006

    Japan Society of Civil Engineers

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