地方における公共交通計画に関する一考察:活動ニーズの充足のみに着目することへの批判的検討 Critical Analysis on Rural Transportation Planning based on Needs of Daily Life Activities

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Abstract

従来, 公共交通計画を策定する場合には, 活動ニーズを把握し, それを充足する計画がよいとされてきた. しかし, 公共交通サービス水準が低い地域においては, それによって提供される活動の機会によって活動ニーズの形成が影響を受ける可能性を否定できない. この作用が働く環境下にある地域を含めて各地域の公共交通サービス水準を決定する場合には, 活動ニーズおよびその充足によって得られる満足度がどのような状況下で形成されたのかの区別が重要であるが, 活動ニーズに着目している限りその区別をなしえない. 本研究ではその問題点を論じるとともに, 活動ニーズに先立って活動の機会に着目する計画論の重要性を述べる.

The needs of daily life activities have been widely used as an information basis for public transportation planning. In rural areas, however, the needs of the residents may be affected by the opportunities of daily life activities provided by the public transportation service. This is because of the adaptation due to poor level of public transportation service, which works the needs to coincide with feasible opportunities. This study discusses that public transportation planning based on the needs may be arbitrary if the adaptation cannot be ignored. We argue that the planning based on the opportunity of daily life activities instead of needs is appropriate in rural areas.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (23), 599-607, 2006

    Japan Society of Civil Engineers

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