生存時間モデルによる世帯の自動車走行距離の推定 Estimation of Household Car Traveling Distances Using Hazard-based Duration Model

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Abstract

本研究では, 自動車保有・利用行動の代表的な指標である自動車走行距離の推定方法として, 多様な確率分布を許容し, 打ち切りのあるデータも扱うことのできる生存時間分析の適用を提案した。広島地域で収集したアンケート調査データを用いた分析の結果, 対数ロジスティック分布を仮定した場合, 一般的に用いられている重回帰分析よりモデル適合度が高くなることが明らかとなった。さらに, アンケート調査に基づく年間走行距離の観測では回答率が低い点に着目し, 日常的な自動車走行距離を用いて年間走行距離の欠測を補完する方法も提案した。その結果, 完全データによる分析では年間走行距離を過大評価する危険性があることが示された。

This study suggests applying hazard-based duration model to estimate household car traveling distances. Different from traditional multiple regression model that is a dominant approach to estimate car traveling distances, duration model can accommodate various probabilistic distributions. Especially, it can properly deal with censoring data.<BR>As a result, the hazard based duration model with log-logistic distribution has a higher goodness-of-fit index than traditional regression models. Focusing on high missing rate in the observation of car traveling distances using questionnaire, this study further proposes to use daily traveling distance to impute annual distance that covers both daily and non-daily travel. Based on such imputation method, it is revealed that the model based on only complete data could lead to over-estimation of car travel distances.

Journal

  • INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW

    INFRASTRUCTURE PLANNING REVIEW (25), 623-632, 2008

    Japan Society of Civil Engineers

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