広島市民球場におけるプロ野球の集合的応援に関する研究  [in Japanese] A Study of the Collective Cheering at Professional Baseball Games in the Hiroshima City Ball Park  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は、スタジアムにおけるプロ野球の集合的応援には、どのような型が繰り返し行われているかということを儀礼の観点から明らかにすることである。広島東洋カープの応援を事例として、広島市民球場で行われたナイトゲーム9試合を観察し、応援行為に共通して見られる型を見い出し、そこで用いられている応援のリズム・パターンを北沢の理論を援用して象徴=構造論的に検討した。<br>この研究によって次のことが明らかになった。<br>(1) スターティングメンバー発表時の応援、1回表前の選手のコール、攻撃前の三三七拍子や7回攻撃前の風船飛ばし等、ゲームの時間や空間の境界をしるしづけるものとして、応援がなされていた。また得点、出塁、アウトを取る等のゲームの状況に合わせて、一定のパターンで、太鼓や鐘が打たれ、トランペットや笛が吹かれ、メガホンが打ち鳴らされた。応援行為の定式化と反復性が可能となるのは、スポーツの進行そのものが特定のルールによって秩序づけられていることによる。<br>(2) 集合的応援行為において応援団は重要な役割を果たしていた。ライト側応援団、センター側応援団、レフト側応援団は、各選手のヒッティングマーチを互いにタイミングを合わせて演奏した。応援団はフィールドからのゲームの進行状況に関する情報を用いて、観戦者たちの集合力を喚起していた。<br>(3) 応援で用いられるリズムの基本型は、農耕儀礼で用いられる「ビンザサラ」のリズムと同じであった。また、リズムの型は3拍と7拍が核となり、女性のジェンダーを表象し、現世から神々への報告である「打ち鳴らし」の形態をとっていた。このことは、プロ野球の応援において、豊饒を願う農耕儀礼と同じように、自分のチームの勝利をかなえようとして行う、日本の神話的思考に基づく呪術的な行為が表出されているということを示唆しているのかもしれない。

The purpose of this study is to reveal, from the viewpoint of ritual, styles of collective cheering repeatedly performed at professional baseball games in a stadium. The procedure of this study is, first, to identify a common style observed at nine games in the Hiroshima City Ball Park, and second, to investigate a rhythm pattern of the cheering using the symbol-structure approach of Kitazawa.<br>This study revealed that:<br>(1) the collective cheering was performed as a token of the boundary of time and space in a game. Also, according to the situation of the game, the collective cheering utilized tools such as drums, bells, trumpets, whistles and megaphones played in a stylized way. What caused stylization and repetition of the cheering behaviors was the process of sports itself ordered by certain rules.<br>(2) the cheering sections took an important part in the collective cheering. Right, center and left cheering sections simultaneously played the march tunes peculiar to each player. The cheering sections aroused the collective energies of the spectators by using information about the situation of the game.<br>(3) the standard rhythm pattern of the cheering was the same one as “Binzasara”, which is played in agricultual rituals. This pattern represents feminine gender whose principal beat is three or seven, and is in a form of “Uchinarashi”, which is used as an appeal to gods from this world. This may suggest that the cheering at professional baseball games is a kind of expression of magical behaviors based on Japanese mythical thinking.

Journal

  • Japan Journal of Sport Sociology

    Japan Journal of Sport Sociology 2, 53-66, 1994

    Japan Society of Sport Sociology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004049459
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0919-2751
  • Data Source
    J-STAGE 
Page Top