聴覚障がい者向け手話サービスへの情報技術の応用~Tech for the Deaf~  [in Japanese] Sign language service with IT for the Deaf people in Japan "Tech for the Deaf"  [in Japanese]

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Abstract

本稿では,情報技術を駆使した聴覚障がい者向けサービスを紹介する。日本の聴覚障がい者が直面している社会課題を取り上げ,その解決に情報技術がどのように役立つのかを著者が代表を務めるシュアールグループの事例を中心に説明する。(1)聴覚障がい者や手話に対する理解の低さ,(2)聴覚障がい者と聴者における機会提供の格差,(3)聴覚障がい者に向けたサービスの限界などの社会的背景から,(1)手話通訳者の不足,(2)手話から引く辞典の欠如,(3)手話による娯楽の不足といった社会的課題に直面している。これらの課題を解決するために,シュアールでは,(1)遠隔手話通訳,(2)手話キーボード,(3)手話ガイドアプリ,(4)手話ポッドキャストの4つのサービスを提供している。これらすべてのサービスは近年の情報技術の発展がなければ生まれなかったものであり,まさに情報技術が社会課題の解決に寄与する実例である。

Information Technology can solve many social problems. Services for the Deaf people are also no exception. The Deaf people have to face to 1. lack of sign language interpretation, 2. No sign language - spoken language dictionary, and 3. less sign language entertainment because of 1. lack of public recognition for the Deaf and sign language, 2. gap of opportunity between hearing people and the Deaf people, and 3. limitation of the service for the Deaf people. ShuR Group services 1. video relay service, 2. sign language keyboard, 3. sign language guide application, and 4. sign language podcast to change this situation. Information Technology is necessary for those services so that is good example for contribution of Information Technology for social problems.

Journal

  • Journal of Information Processing and Management

    Journal of Information Processing and Management 57(4), 234-242, 2014

    Japan Science and Technology Agency

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004053777
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00116534
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-7298
  • NDL Article ID
    025542628
  • NDL Call No.
    Z14-375
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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