ゴム製緩衝材の圧縮剛性と最大衝撃力の推定に関する検討 ESTIMATE EQUATION OF MAXIMUM IMPACT FORCE OF SHOCK ABSORBING RUBBER USING SHAPE FACTOR

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Abstract

耐震性能向上の観点から, 近年, ゴム支承が普及してきている. 一方, ゴム支承の採用は耐震性能が向上する反面, 上部構造の変位が増大するため, 大地震時には桁間や桁と橋台の衝突が危惧される. このような衝突現象が生じた際, 桁端部の損傷を軽減するためにも緩衝材に対する期待は大きいといえる. しかしながら, 緩衝材の設計法に関しては, 十分に確立されていないのが現状である. そこで本研究では, ゴム製緩衝材の設計式を構築することを目的として, 静的圧縮実験および衝突実験を行った. 静的圧縮実験から形状率と圧縮剛性の関係を明らかにし, 衝突実験から, 形状率, 衝突速度, 衝突質量をパラメータとした最大衝撃力の推定式に関して検討を行った.

Shock absorbingrubbers should berequired to reduce the impact loadwith the collisionbetween a superstructure and a device which preventsasuperstructure from falling off. However, the design load ofthe device which prevents asuperstructure from falling off is set to be1.5 times as the weight of the superstructure. So, the purpose of this study is topropose the estimated formula ofmaximum impactforce on the natural rubber during the collision. The collision test between two steel solidbars and the static compression test are carriedout. From the results, it is confirmed that the maximum impact force is proportional to the collision velocity andthe square rootof compression stiffness.

Journal

  • Proceedings of the JSCE Earthquake Engineering Symposium

    Proceedings of the JSCE Earthquake Engineering Symposium 29(0), 1168-1171, 2007

    Japan Society of Civil Engineers

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