個人行動特性に配慮した買物行動のサイバー空間への潜在的な代替性把握  [in Japanese] POTENTIAL SUBSTITUTABILITY TO CYBERSPACE OF SHOPPING ACTIVITY-ANALYSIS CONSIDERING PERSONAL BEHAVIOR IN REAL SPACE-  [in Japanese]

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Abstract

近年,急速なIT技術の発展が我々の生活スタイルを大きく変化させている.個人の買物行動もその例外ではなく,EC(E-Commerce)をはじめとする新たな買物行動の形が誕生している.このような買物行動の変化は実空間上の買物客をサイバー空間上へと代替させることで,都市の賑わいや活力を損なう可能性が指摘されているが,その空間代替の実態は十分に明らかにされていない.本報告では,個人行動特性に配慮し空間代替の解明を試みた.その結果,個人行動特性によって空間代替性は異なっていることが明らかとなった.また,EC経験者におけるサイバー空間への潜在的な代替量は2005年時点で年間平均2.68回であり,その値は急速に増加している可能性が明らかとなった.

  Recently, rapid development of IT technology is greatly changing our lifestyle. Of course, shopping activity is not an exception. For example, new shopping activities such as E-Commerce (EC) appeared. It is likely that shopping activity in real space is being substituted with EC, which may cause a potential depression of city vitality. However, the situation of substitution is not clear enough. This study aims to clarify the situation of substitution considering personal behavior in real space, and the following results are drawn: 1) substitutability to cyberspace is different by personal behavior, 2) potential quantity of substitution to cyberspace in 2005 was 2.68 times per net shopper, 3) potential quantity of substitution to cyberspace has been increasing rapidly.

Journal

  • Doboku Gakkai Ronbunshuu D

    Doboku Gakkai Ronbunshuu D 66(2), 290-299, 2010

    Japan Society of Civil Engineers

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