記憶障害例に対して残存する視覚記憶を利用したPQRST法の効果  [in Japanese] Effectiveness of PQRST approach on a patient with memory dysfunction  [in Japanese]

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Author(s)

    • 高原 世津子 Takahara Setsuko
    • 京都大学医学部附属病院 リハビリテーション部 Department of Occupational Therapy, Rehabilitation Units, Kyoto University Hospital
    • 野間 俊一 Noma Shunichi
    • 京都大学大学院医学研究科 精神神経科 Department of Neuropsychiatry, Graduate School of Medicine, Kyoto University
    • 種村 留美 Tanemura Rumi
    • 京都大学医学部 保健学科作業療法学専攻 Occupational Therapy Division, School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kyoto University
    • 種村 純 Tanemura Jun
    • 川崎医療福祉大学 感覚矯正学科 Department of Sensory Sciences, Kawasaki University of Medical Welfare

Abstract

欧米で広く推奨されている学習方法であるPQRST法は, Preview, Question, Read, Self-Recitation, Testからなり, 他の記憶ストラテジーに比べ有効であることが示されている。今回われわれは, 両側側頭葉前下部, 前頭葉眼窩面に広範な脳内出血を認め, 受傷後7ヵ月半を経過した健忘症患者にPQRST法を用いた記憶訓練を施行し, 良好な結果を得たので報告する。PQRST法は本来言語的手がかりを使用するが, 今回は, 症例に相対的に残存していた視覚性記憶もあわせて利用した。PQRST法は記憶障害患者に深い情報処理を促し, 文章の理解と保持を促進したことが示唆された。また, Baddeleyらによってその有効性が確認されている, 誤りなし学習法についても検討し, それが追認された。また, 学習時にのみ示していた軽度保続に対しても, 誤りなし学習が有効であることが示唆された。約2ヵ月の治療的介入の結果, 検査成績の向上とともに, 実際の生活場面においてもエピソード記憶が改善し, 症例は社会復帰を果たした。

The PQRST method of studying is widely promoted in Western nations. This strategy consists of five steps : Preview, Question, Read, Self-Recitation and Test, which revealed relative effectiveness compared to the other strategies. Now we are going to report on a successful case of PQRST training for a duration of 2 months, with a patient who had memory problems seven and a half months after his brain injury. Usually PQRST approach uses verbal cues, but we also used visual cues because his visual memory was relatively intact. In this case, it was hypothesized that the PQRST approach would stimulate his retention ability would improve. We also examined an erroeless learning approach which Baddeley had disclosed the efficacy of, and this we confirmed. The patient showed a slight degree of perseveration only when studying, it is all the more certain that studying is an effective means of treatment. After treatment his test score improved significantly. He gained progressive performance on episodic memory and daily living activities, and finally he returned to his employment.

Journal

  • Higher Brain Function Research

    Higher Brain Function Research 25(3), 251-258, 2005

    Japan Society for Higher Brain Dysfunction

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004467550
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1348-4818
  • Data Source
    J-STAGE 
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