覆工コンクリート模擬モデルによるひび割れ抑制対策比較試験

  • 馬場 弘二
    中日本高速道路(株) 中央研究所 トンネル研究室
  • 伊藤 哲男
    西日本高速道路(株) 中国支社 鳥取工事事務所
  • 佐野 信夫
    中日本高速道路(株) 中央研究所 トンネル研究室
  • 谷口 裕史
    ハザマ 技術・環境本部 技術企画部
  • 杉山 律
    ハザマ 土木事業本部 技術第二部
  • 福留 和人
    ハザマ 技術研究所 技術研究第一部

書誌事項

タイトル別名
  • COMPARISON TESTS OF CRACK CONTROL METHODS ON TUNNEL CONCRETE LINING MODEL

抄録

The purpose of this research is to examine control methods of cracks caused by drying shrinkage of tunnel concrete lining. Curing conditions, materials, and restrain conditions were compared for the grade of cracks by model tests, which simulated tunnel concrete lining. Consequently, it was revealed that spray curing and expansive additive were effective as a curing condition and a material, respectively, and the reduction effect of restrain was large by laying waterproof sheets. Moreover, the restrain condition at the back of the concrete lining of an actual tunnel was verified by the stress analysis using 2-D FEM.

収録刊行物

参考文献 (3)*注記

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1390282680229955712
  • NII論文ID
    130004468612
  • DOI
    10.2208/jscejf.62.285
  • ISSN
    18806074
  • データソース種別
    • JaLC
    • Crossref
    • CiNii Articles
  • 抄録ライセンスフラグ
    使用不可

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