対話型GPを用いたクラシック音楽のための作曲支援システム  [in Japanese] Computer Aided Composition for Comtemporary Classical Music by means of Interactive GP  [in Japanese]

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Author(s)

    • 安藤 大地 Ando Daichi
    • 東京大学大学院新領域創成科学研究科基盤情報専攻 Dept. of Frontier Informatics, Graduate School of Frontier Sciences, The University of Tokyo
    • Dahlstedt Palle
    • Dept. of Frontier Informatics, Graduate School of Frontier Sciences, The University of Tokyo
    • Nordahl Mats
    • Dept. of Frontier Informatics, Graduate School of Frontier Sciences, The University of Tokyo
    • 伊庭 斉志 Iba Hitoshi
    • 東京大学大学院新領域創成科学研究科基盤情報専攻 Dept. of Frontier Informatics, Graduate School of Frontier Sciences, The University of Tokyo

Abstract

近年,音楽作曲の分野への対話型進化論的計算(IEC)の応用に関する研究は非常に発展してきている.この発展の背景には,人間の感性をコンピュータシステムに取り込むことは,コンピュータシステムの発展にとって必要不可欠という認識がある.しかしながら,IECを作曲に応用した従来のシステムは,実際の作曲家には積極的に使われてこなかった.この理由は,主にシステムを用いた作曲過程や扱うデータ形式が伝統的な作曲技法のそれとは大幅に異なるためである,と考えられる.そこで筆者らは,実際の作曲にIECシステムを活用することを目的として,新しい作曲支援システムを構築した.新しいシステムの主な特徴は,クラシック音楽の作曲家が馴染みやすい遺伝子表現や作曲過程である.また,実際にシステムを利用してピアノの小品を作曲し,その有効性を確認した.

Research on the application of Interactive Evolutionary Computation (IEC) to the field of musical composition has been improved in recent years, marking an interesting parallel to the current trend of applying human characteristics or sensitivities to computers systems. However, past techniques developed for the IEC-based composition have not necessarily proven very effective for the sake of professional use. This is due to the large difference between data representation used by IEC and authorized classic music composition. To solve these difficulties, we purpose a new IEC approach to music composition based on the classical music theory. In this paper, we describe an established system according to the above idea, and how successfully we can compose a piece using the system.

Journal

  • The Journal of the Society for Art and Science

    The Journal of the Society for Art and Science 4(2), 77-86, 2005

    The Society for Art and Science

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