Inference of Driver's Action with Analyzing Pressure Distribution on the Seat

  • Itoh Makoto
    筑波大学大学院システム情報工学研究科リスク工学専攻
  • Hanyuu Yuuzou
    筑波大学大学院システム情報工学研究科リスク工学専攻
  • Suzuki Iori
    筑波大学大学院システム情報工学研究科リスク工学専攻
  • Kurita Takio
    産業総合技術研究所脳神経情報研究部門
  • Inagaki Toshiyuki
    筑波大学大学院システム情報工学研究科リスク工学専攻

Bibliographic Information

Other Title
  • 着座接触圧にもとづくドライバーの動作推定
  • チャクザ セッショクアツ ニ モトズク ドライバー ノ ドウサ スイテイ

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Abstract

This paper tries to develop a method to detect driver's specific actions in a non-intrusive manner. The Higher-order Local Auto-Correlation (HLAC) feature is extracted from the data of a pressure distribution on the seat cushion measured with a tactile sheet, and a linear discriminant analysis is performed to classify the data. The results suggest that the method may be successfully applicable to both evaluation of driver's ''preparedness'' to depress the brake pedal and detection of driver's actions that are unnecessary for driving.

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