筑波大学における聴覚障害医学生への教育と情報保障 Education and support for a medical student with profound hearing loss at University of Tsukuba.

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著者

    • 和田 哲郎 Wada Tetsuro
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 廣瀬 由紀 Hirose Yuki
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 西村 文吾 Nishimura Bungo
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 星野 朝文 Hoshino Tomofumi
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 上前泊 功 Uemaetomari Isao
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 田渕 経司 Tabuchi Keiji
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 大久保 英樹 Okubo Hideki
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba
    • 原 晃 Hara Akira
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科臨床医学系耳鼻咽喉科 Department of Otolaryngology, Faculty of Medicine, University of Tsukuba

抄録

平成13年の医師法の一部改正により聴覚障害者が医師になることが可能となった。しかし, 医学教育で求められる極めて多くの情報を, どのように聴覚障害医学生に伝えるかという方法論は確立されておらず, 公的な支援制度もない。我々は, 上記の医師法改正後, 全国で3人目となる聴覚障害医学生を受け入れた。様々な関係団体と協力し, 本人の日常コミュニケーション手段である手話あるいはパソコン要約筆記を用いて情報保障に努めた。講義にはパソコン要約筆記が, 臨床実習では手話通訳が有効であった。しかし, 専門用語など特殊な内容が多いため, 対応可能な手話通訳者の養成と確保などの課題も明らかとなった。スムーズな支援のためには, 1) リーダーシップ, 2) きめ細かな連絡, 3) 信頼関係が鍵になると考えられた。個々の障害学生の希望と教育環境によって対応は変わってくると考えられるが, このような経験が蓄積, 共有され, 今後の聴覚障害学生教育の一助となることを希望し報告する。

After a revision of the Medical Act in 2001, it has become possible for even students with severe hearing impairment to become medical doctors in Japan. Consequently, a student with profound hearing impairment was accepted into the University of Tsukuba School of Medicine. He was the third medical student with hearing impairment to be enrolled in Japan. However, there is as yet no established educational method designed for students with hearing impairment.<br>Our student had refused to undergo cochlear implantation, instead using hearing aids, sign language and lip reading for daily communication. He needed various supports to comprehend the vast amount of medical information. Abstract writing on a personal computer served as an appropriate support for medical lectures. Handout of the lecture was essential for accurate translation by the abstract writers. The sign language was very effective for clinical clerkship. The hearing impaired student and sign language translators were kindly accepted by the majority of the patients.<br>Appropriate intervention is critical for hearing impaired students. We need to continuously accumulate and share such experiences to offer better medical education to such students in Japanese medical schools.

収録刊行物

  • AUDIOLOGY JAPAN

    AUDIOLOGY JAPAN 55(1), 61-67, 2012

    日本聴覚医学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130004544917
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0303-8106
  • データ提供元
    J-STAGE 
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