小学生を対象とした道路と地域の工業の関連性に関する学習プログラムの開発と実践 Developing a Educational Program about relationship of Industrial Site and Road Network

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小学校社会科では地域の産業や交通など地域の地理的環境を学び,地域社会の社会的事象の特色や相互の関連を考えることになっている.実際は,地域の工場見学や市町村の交通ネットワークを白地図に記入するなど個別に学習されており,相互の関連性を学ぶまでに至っていない.そこで,地域の工場で生産される工業製品と交通ネットワークや土地利用の関連性を学ぶプログラムを開発し,茨木市都市計画課の協力を得て,夏休みに「まちづくり塾 小中学生コース」を行った.

The purpose of this paper is to explain viewpoints to develop a learning material whose subject is to understand industrial sites and road network. I conducted the workshop in Ibaraki City, Osaka Prefecture in order to assess its effects. I found that educational aims were activated through participation in the workshop.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice) 2, 53-61, 2010

    Japan Society of Civil Engineers

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