病棟看護師長の役割認識に関する研究 A study on head nurses' recognition of their roles

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著者

抄録

病棟師長が認知している「役割認識」と「役割行動」を管理業務の分類作業を通して明らかにする目的で調査を行なった。対象者は20名で,平均年齢46.2(SD±3.7)歳。師長経験は平均6.1(SD±2.8)年であった。役割行動は,【ケア提供者役割行動】,【組織管理的役割行動】,【人的資源管理役割行動】,【リスクマネージャ役割行動】,【教育的役割行動】の5つであった。特徴的なのは,≪人材確保活動≫を【人的資源管理役割行動】ではなく,【組織管理的役割行動】と捉えていたこと,および,≪研究・研究成果活用の推進≫を[看護の質的保証]という「役割認識」ではなく,【教育的役割行動】としていたことである。管理業務が本来の目的とは別次元で認識されていることが明らかになった。このことは,実践の場での経験と教育が重要なのはいうまでもないが,看護管理に関する研究と系統的教育によって形式知を深める機会も欠かせないことを示唆している。

The purpose of this study was to clarify head nurses' recognition of their “role” and “role behavior” through the classification of their management tasks. The study involved 20 head nurses with a mean age of 46.2 (SD±3.7) years. Their mean length of experience of the nurses as head nurses was 6.1 (SD±2.8) years. Their role behavior consisted of “role behavior as care providers,” “role behavior for organization management,” “role behavior for human resource management,” “role behavior as risk managers,” and “educational role behavior.” Characteristically, head nurses recognized “activities to secure human resources” not as “role behavior for human resource management,” but as “role behavior for organization management,” and “promotion of research and utilization of research results” not as their “role,” i.e., “quality assurance of nursing care,” but as “educational role behavior.” It was revealed that head nurses recognize the purpose of their management tasks in a way different from what it actually is, suggesting that opportunities to deepen explicit knowledge through research on nursing management and systematic education are indispensable, although it goes without saying that experience and education in nursing practice settings are important.

収録刊行物

  • 日本医療・病院管理学会誌

    日本医療・病院管理学会誌 50(4), 275-284, 2013

    一般社団法人 日本医療・病院管理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130004555044
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1882-594X
  • データ提供元
    J-STAGE 
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