沖合波浪およびAISデータを用いたフェリー海難の事故分析に関する研究  [in Japanese] A STUDY ON CASUALTY ANALYSIS OF FERRY USING OCEAN WAVE DATABASE AND AIS DATA  [in Japanese]

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Abstract

船舶海難は人命の損失だけでなく,積載貨物や燃料油,船舶が海洋中を漂流し沿岸環境の被害も伴う.近年,ナウファスの沿岸波浪データがWEB上で提供され,船舶関係者に貴重な情報源となっている.しかし,一昨年に大きな船体動揺にて航行不能となったフェリーA丸の海難事故など荒天時における安全管理は未だ課題も多く,波浪情報から船舶や貨物の安全限界を推定する方法論に改善の余地がある.本研究では航行中に船体破損した上記海難時の波浪データと船舶AISデータの関係を分析し,船体動揺の数値解析により海難を誘発した要因を考察した.検討の結果,A丸が海難に発展する大きな横揺れが発生した理由としては,変針によって横揺れが増大する相対波向となったことが大きい.波浪外力のみでは25°の横揺れが発生するとは考えにくいが,操舵による当て舵時の外方傾斜と同位相になった場合には横揺れ角が大きく増大する可能性がある.また変針後に10°前後の横揺れが2時間ほど継続した影響で,積載貨物の固縛が弱まり,カオス現象等で見られる貨物の荷崩れが突然発生したため,25°の横傾斜につながった可能性の両方が考えられる.

  It is inevitable to maintain the safety of cargo for vessels during the navigation. This study reveals some operational difficulties of cargo management in rough weathers from some interviews. These casualties tend to happen in weather conditions due to atmospheric depressions. Two cases of cargo damage happened in each ferry are analyzed in detail, using offshore wave and AIS database. Numerical simulations of ship motions reveal that roll motions of "A Maru" have increased more than three times after she has altered her course. It would cause the chaotic cargo shift by repeating roll motions in high waves. It is shown that condition of vessels, waves, and cargo loading are inevitable to estimate the safety of cargo damage. Offshore waves and AIS database make possible to estimate the situation of marine casualty on some level. In future studies, the relation between ship motions and cargo damage must be grasped, including dynamic forces to prevent these casualties.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering) 67(2), I_832-I_837, 2011

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004558513
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2185-4688
  • Data Source
    IR  J-STAGE 
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