国際的社会基盤整備と生産・貿易構造の変化 THE IMPACTS OF GLOBAL INFRASTRUCTURE UPON GLOBAL PRODUCTION-TRADE STRUCTURE

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Abstract

本研究では,2国で構成される世界経済を対象として,多国籍企業による生産拠点形成を通じた国際分業・国際貿易パターンを分析するための一般均衡モデルを提案する.2国経済は,それぞれ労働生産性が異なっている.多国籍企業も労働生産性が異質であり,グローバルな独占競争市場において差別化された財を生産・販売する.多国籍企業は,生産に当たり差別化された知識資本を必要とする.多国籍企業は国際研究機構とR&D契約を締結し,知識資本を獲得する.多国籍企業は,両国における労働生産性の差異に基づいて生産拠点の立地を決定する.その結果,両国間における貿易パターンが内生的に決定される.その上で,国際的社会資本の整備による輸送費用の変化が,多国籍企業の生産拠点配置,貿易パターン,および両国の家計厚生に及ぼす影響を分析する.

 In this paper, a two countries model is formulated to investigate the global production-trade patters emerged by the location behaviors of multi-national enterprises. Two countries are characterized by heterogeneous labor productivities. The multi-national enterprises, heterogeneous in productivities, are supposed to provide the differentiated commodities in the monopolistically competitive global market. The enterprises purchase differentiated knowledge at the fixed cost from the international research organization. They determine production locations in the global economy. The comparative static analysis is carried out to investigate the impacts of global infrastructure arrangement, associated with the decrease of transportation costs, upon the optimal production-trade patterns in the economy.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 67(1), 21-38, 2011

    Japan Society of Civil Engineers

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