地域公共交通計画策定の実証的研究~奈良県生駒市の例に基づく考察~  [in Japanese] A CASE STUDY OF LOCAL PUBLIC TRANSPORT PLAN—CONSIDERATION BASED ON THE CASE OF IKOMA CITY—  [in Japanese]

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Abstract

2002年のいわゆる乗合バス事業の規制緩和以降,全国各地で地域公共交通計画が策定されている.その策定にあたっては,活動ニーズではなく活動機会に着目することが重要であるとともに,提供される公共交通サービスによって保障される活動機会とそれに対する負担の組合せを住民が選択することが重要である.筆者らは,その考えに基づき,地域公共交通計画の枠組みを提案してきたが,それが実践された計画はまだ少ない.<br>そうした中で,奈良県生駒市で策定された地域公共交通計画は,筆者らの提案の趣旨に沿って立案されたものであり,高齢化が急速に進展する中で,今後の計画の指針ともなる内容を備えている.本稿は,その内容を示すとともに,立案された計画の意義や提案した枠組みの有用性について,実証的な視点から考察を行うものである.

Local public transport plan is formulated all over the country after the bus deregulation in 2002. It is important to notice the opportunity of activity instead of activity needs in local public transport planning. It is also important that residents choose the combination of the opportunity of activity secured by the public transport service and payment for it. Based on the idea, we have proposed the framework of local public transport planning, but there are still few examples actually planned according to its scheme.<br>In such a situation, local public transport plan of Ikoma was formulated in accordance with the meaning our proposal. It is provided the contents used as a future indicator.<br>In this paper, we consider the meaning of the local public transport plan and the usefulness of the framework through a case study.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 68(5), I_951-I_960, 2012

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004559771
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2185-6540
  • NDL Article ID
    025242574
  • NDL Call No.
    YH247-1182
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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