ネットいじめ被害者における相談行動の抑制:—脅威認知の観点から—  [in Japanese] Cognition of Threat and Suppression of Consulting Behavior by Victims of Cyberbullying  [in Japanese]

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Abstract

インターネットの発展に伴い, 若年層において, インターネットがいじめの手段として用いられることも多くなってきた。このネットいじめに関しては, 多くの先行研究より, 被害者が誰にも相談しない場合が多いことが示されてきた。そこで本研究は, ネットいじめの被害者における, 周囲への相談行動が抑制されるまでの過程について検討を行った。その際, ネットいじめの脅威に対する認知が, 無力感を媒介して周囲への相談行動を抑制するという仮説に基づいて検討を行った。まず予備調査を実施し, 高校生および大学生8,171名より, 283名(3.5%)のネットいじめ被害経験者を抽出した。続いて本調査では, そのうち217名に, ネットいじめの被害経験, 被害時の脅威認知, 無力感, 周囲への相談行動を尋ねた。その結果, 被害時の脅威認知は, 孤立性, 不可避性, 波及性の3因子から構成されることが示された。また, ネットいじめ被害によって強められた脅威認知が, 無力感を経て相談行動を抑制していることも示された。これらの結果は仮説を支持するものであり, ネットいじめの速やかな解決のためには, 被害時の脅威認知を低減させる取り組みが重要であることが示唆された。

  With the growth of the Internet, it has increasingly become a tool for cyberbullying among youth.  Many previous studies have found that most victims of cyberbullying do not consult anyone about the bullying.  The present study examined the process that results in victims of cyberbullying not consulting others.  The hypothesis was that cognition of cyberbullying threats results in increased helplessness which, in turn, suppresses the victims’ behavior of consulting friends and family.  In a preliminary survey of 8,171 high school and undergraduate students, 283 (3.5%) reported that they had been victims of cyberbullying.  In the subsequent main survey, victims of cyberbullying (217 of the 283 identified victims: 85 men, 132 women ; average age 19.69 years) completed a questionnaire that measured their experience of cyberbullying, cognition of threat, helplessness, and consulting behavior.  Factor analysis of the scores for cognition of threat resulted in the extraction of 3 factors: isolation, inescapability, and information-diffusion.  Covariance structure analysis indicated that cognition of threat promoted by the experience of cyberbullying suppressed consulting behavior.  These results supported the research hypothesis.  Interventions that reduce the cognition of threat may be effective in the prompt resolution of psychological problems caused by cyberbullying.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 62(1), 50-63, 2014

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004562371
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • Data Source
    J-STAGE 
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