非常時のアクセシビリティとキャパシティに着目した施設利用可能性分析:青森市のガソリンスタンドを対象として  [in Japanese] Availability Analysis of Facilities focusing on Accessibility and Capacity in an Emergency:Case Study on Gas Station in Aomori City  [in Japanese]

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Abstract

本研究は、同時多発のガソリン需要を想定したときのガソリンスタンドのアクセシビリティと施設利用可能性を分析することを目的とする。そこで、青森市のガソリンスタンドを対象に、GISで計測した道路距離と施設のキャパシティの観点からケーススタディを行った。本研究では、消費者が順次最近隣の施設に向かうという探索型行動と、消費者が事前に割り当てられた施設に向かうという割当型行動の2つの行動パターンを想定した。また、ガソリン供給量の2段階の制限も想定した。これらの条件の下、ガソリンスタンドのアクセシビリティと施設利用可能性を分析し、施設誘導策や給油制限措置の効果が示された。

The purpose of this study is to analyze the accessibility and availability of gas stations in an emergency with all-at-once gasoline demand by the residents. To this end, a case study was conducted in Aomori City in terms of gas station capacity and road distances measured by GIS. Two types of action were assumed, one is the exploratory type that the residents sequentially explore the nearest facilities, and the other is the pre-assigned type that they go to the pre-assigned. In addition, two stages of restriction for amount of gasoline supply were assumed. The accessibility and availability of gas stations was obtained under these conditions, and the result showed effectiveness of the pre-assignation and the restriction.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 47(3), 859-864, 2012

    The City Planning Institute of Japan

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