被災地域の買い物行動と意識にみる車依存社会のレジリアンス  [in Japanese] Resilience of a car-dependent society observed in shopping behavior and consciousness in earthquake stricken areas.  [in Japanese]

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Abstract

社会の中に広く自動車が普及した一方で,今後人口減少や高齢化が進む中で生活の足を確保していくには,地域住民自らがその重要性を認識することがまず必要である.本研究では東日本大震災による被災地域であるいわき市において,基本的な生活行動である買い物行動を対象に,被災に伴う転居の影響と将来見込みを実地調査し,地域住民が理解すべき現状を提示した.この結果,1)転居者は選択先としての個人商店の減少と,さらなる車依存が同時進行していること,2)非転居者についても,将来に対する生活リスクとして,車利用可能性のみがリスク認知され,公共交通利用可能性が認知されていないこと,3)車依存者ほど,いずれのリスク認知も低くなる傾向が明らかになった.

Although vehicles are widely prevalent, people must recognize the importance of maintaining transportation in this aging society with a declining population. This study examined present conditions and future expectations of commutation through shopping behavior of Iwaki residents. Iwaki was struck by the Great East Japan Earthquake. We describe actual conditions of people who were displaced and not displaced in the aftermath of the disaster. Results showed the following: 1) displaced residents showed decreased private shopping and increased vehicle use; 2) non-displaced residents recognized the use of vehicles as a future risk, but the alternative of public transportation usage was not recognized; 3) the more a person depends on automobile use, the less that person can recognize both risks.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 48(3), 435-440, 2013

    The City Planning Institute of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004567471
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0916-0647
  • NDL Article ID
    024980512
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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