動的経路選択モデルを用いた吸収マルコフ連鎖交通量配分  [in Japanese] Absorbing Markov Chain Traffic Flow Assignment Using a Dynamic Route Choice Model  [in Japanese]

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中心市街地における歩行者流動の分析は,中心市街地活性化施策や都市空間の改変の評価にとって,不可欠となっている.一方で,中心市街地での歩行者交通量の適切な配分手法は確立されているとはいえない.本研究では,歩行者交通量の配分に吸収マルコフ連鎖を適用し,リンク間の遷移確率の設定として動的な逐次経路選択モデルを適用した.吸収マルコフ連鎖はflow independentかつ周回経路を含む配分であり,歩行者交通と親和性が高いといえる.動的離散選択モデルを用いた逐次選択モデルでは,街路環境が回遊行動の経路選択に与える影響を分析し,プログラムの街路ネットワーク上での空間的な波及効果の減衰が割引因子として表現できることを示した.また,経路を列挙しない吸収マルコフ連鎖を用いた交通流配分では,回遊行動の特徴である周回経路や迂回経路を考慮した配分が行えることを示した.

An appropriate analysis of the pedestrian movement is needed to evaluate the impact of street improvement projects and spatial changes. We propose the method to develop a pedestrian traffic flow assignment considering roundabout flow and cyclic flow. We first apply the absorbing Markov chain model for the pedestrian flow to describe the flow-independent traffic assignment. The model can also consider various paths including cyclic flow. We then propose a dynamic route choice model to set the transition probabilities in the absorbing Markov chain model. These models are applied for the behavior data in city center in Shunan City, Japan. The results show that street environment affect pedestrians' route choice and that the effect of a program spread in the network with a gradual decrease.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 48(3), 447-452, 2013

    The City Planning Institute of Japan

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