先端的e-Learningの理論と実践  [in Japanese] Theories and Practice of Advanced e-Learning  [in Japanese]

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Abstract

e-Learningは, 1) ネットワーク上での複数間の学習者間の相互作用を通した学習活動, 2) コンピュータの計算/推論機能による学習支援, 3) 学習リソースのマルチメディア・コンテンツによる教材の提示, という3つの要素の融合による新しい学習環境の提供を目指している。これらの実現のためには, それぞれの機能を実現もしくは促進するシステムやインターフェースなどの実装が不可欠であり, 様々なシステムが開発されている。本稿では, 先端的なe-Learningの理論と実践について紹介し, 議論する。

The purpose of e-Learning is to realize a new learning environment by combining the following 3 features of information and communication technologies: 1) learner's learning activities through learners' interaction, 2) supports for learning, using calculation and inference functions of computers, and 3) presentation of multimedia contents as learning resources. Furthermore, in order to realize this, it is necessary to develop systems and interfaces that realize or enhance the functions. Actually, various systems have been developed. The present paper reviews some theories and practice of advanced e-learning.

Journal

  • The Annual Report of Educational Psychology in Japan

    The Annual Report of Educational Psychology in Japan 44(0), 126-137, 2005

    The Japanese Association of Educational Psychology

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