外的要因によるテレビ広告出稿量の減少と生活者の広告想起について  [in Japanese] A Study of the Reduction of TV Advertisements due to External Factors and Consumers' Recall of TV Commercials  [in Japanese]

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2011年3月11日に発生した東日本大震災の影響は多方面にわたるが、テレビ広告の出稿状況に関しても大きな影響を及ぼした。震災発生時以降、テレビ局各局が報道番組を放送したことや自粛ムード等により、2011年3月期のテレビ広告の出稿本数は、前年度同時期に比べると大幅に減少した。その結果、生活者のテレビ広告への接触は著しく制限されることとなった。本研究では、震災時を挟むテレビ広告の出稿パターンと生活者の広告想起の関係について、実証データをもとに分析をおこなった。

The 2011 Tohoku earthquake and tsunami brought about serious damages to various fields in Japan, and TV advertisements was one of them. After the disaster, many companies imposed voluntary restrictions on TV advertising. Due to the actions, the amount of TV commercials broadcasted in March was reduced drastically against previous year. Consequently, consumers' exposures to TV commercials were limited substantially. In this study, we examined the relationship between the patterns of placing TV commercials before and after the disaster and consumers' recall of TV commercials using the empirical data obtained by our Web survey.

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  • Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information 2011f(0), 96-96, 2011

    THE JAPAN SOCIETY FOR MANAGEMENT INFORMATION (JASMIN)

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