〈問題行動〉をする生徒および学校生活に対する生徒の評価と学級の荒れとの関係:〈困難学級〉と〈通常学級〉の比較から  [in Japanese] Problem Behavior and Classroom Atmosphere: A Comparison of Classes With High and Low Levels of Problem Behavior  [in Japanese]

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本研究は, 学級の荒れと学級の雰囲気の関係を検討することを目的として行われた。公立中学校8校の37学級の中学生1~3年生 (男子544名, 女子587名, 計1, 131名) を対象に,(1) 向学校感情,(2) 問題行動の経験,(3) 学級の荒れ,(4) 不良少年のイメージをたずねる質問紙を実施した。(2) の問題行動の経験尺度から, 生徒を問題生徒, 一般生徒に分け,(3) の学級の荒れ尺度から, 学級を通常学級と困難学級に分けた。そして, 一般学級と困難学級において, 生徒がもつ問題行動や学校生活に対する意識=学級の雰囲気にどのような違いがあるのかを検討した。その結果, 全体として, 通常学級に比べ困難学級の生徒のほうが, 不良少年がやっていることをより肯定的に評価し, 彼らに対する否定感情および関係を回避する傾向が低く, 学校生活にもより否定的な感情を抱いていた。この結果から, 学級が荒れることには, 問題生徒だけでなく, 一般生徒の不良少年や学校生活に対する意識の違いが関係していると考えられた。したがって, 問題行動の防止・解決には, 問題行動をする生徒だけでなく, 問題行動をしない一般生徒に対しても関わる必要性があることが示唆された。

In order to examine the relation between problem behavior and classroom atmosphere, we compared differences in classroom atmosphere in classes with high levels of problem behavior and those with low levels. A questionnaire was completed by 1,131 junior high school students, and then students and classrooms were each divided into 2 categories: students with and without problem behavior, and classrooms with high or low levels of problem behavior. A comparison of the 2 categories of classrooms revealed that students in classrooms with high levels of problem behavior had a more positive image of students with problem behavior and more negative feelings about school life than did those in classrooms with low levels of problem behavior. Differences were found not only among students with problem behavior but also among students without behavior problems. We consider that the consciousness and attitudes of students without problem behavior are related to the continuation of problem behavior and disruption in their classroom. Thus, in order to prevent and solve students' problem behavior, it is important to focus not only on students with problem behavior, but also on students without problem behavior.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 54(1), 34-44, 2006

    The Japanese Association of Educational Psychology

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