長期メインテナンス受診患者における患者背景の質的解析  [in Japanese] Qualitative Research on the Background of Long-term Maintenance Patients  [in Japanese]

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Author(s)

    • 加藤 智崇 Tomotaka KATO
    • 福岡歯科大学総合歯科学講座高齢者歯科学分野 Section of Geriatric Dentistry, Department of General Dentistry, Fukuoka Dental College
    • 牧野 路子 Michiko MAKINO
    • 福岡歯科大学総合歯科学講座高齢者歯科学分野 Section of Geriatric Dentistry, Department of General Dentistry, Fukuoka Dental College
    • 内藤 徹 Toru NAITO
    • 福岡歯科大学総合歯科学講座高齢者歯科学分野 Section of Geriatric Dentistry, Department of General Dentistry, Fukuoka Dental College

Abstract

 目的 : 健全な口腔機能を保つために, メインテナンスは大変重要である. しかし, わが国ではメインテナンス受診率がほかの先進国に比べて著しく低い. 本研究の目的は, 長期メインテナンス患者の背景を分析することで, メインテナンス患者の受診率の増加に有用な, メインテナンス患者と歯科医院とのかかわりを明らかにすることを目的とする. <br> 材料と方法 : 一般歯科医院に来院する長期メインテナンス患者30名に対して個別にインタビューを行い, その様子をビデオ撮影した. ビデオ撮影後, 患者と面接者の会話をテキスト化し, Steps for Coding and Theorization (SCAT) を用いて質的に解析した. <br> 結果 : 被験者は平均年齢60.7歳であり, メインテナンス継続期間は平均10.4年であった. 背景から, 被験者の93.1%が食生活を気にしており, 79.3%が運動の重要性を認識していた. 被験者のすべてがメインテナンスの継続を希望しており, また, 75.9%の被験者がスタッフに対して好感をもつという記述を得た. 歯科衛生士の指導で行動変容したという記述も多数確認できた. しかし, メインテナンスの継続で重要な一次予防の概念について認識している記述は, 24.1%しか得られなかった. <br> 結論 : 長期メインテナンス受診患者は健康への意識が高く, またスタッフに対して好感をもっていた. メインテナンス受診率の向上には, メインテナンスの中心スタッフである歯科衛生士の存在が重要であると示唆された.

 Purpose: To maintain healthy oral function, continued maintenance is very important after active therapy. However, in Japan, the maintenance consultation rate is remarkably low compared with those in other developed countries. This study analyzed the relationship between the long-term maintenance and the patient background factors in an effort to identify ways to increase the maintenance consultation rate in Japan.<br> Methods: Thirty long-term maintenance patients were interviewed, and the interviews were recorded on video. The conversation between the patient and interviewer was converted to text from the video, and the data were analyzed qualitatively with the Steps for Coding and Theorization (SCAT) method.<br> Results: The mean age of the patients was 60.7 years old, and the average maintenance duration was 10.4 years. The majority (93.1%) of patients cared about their dietary habits, and 79.3% of the patients understood the importance of physical activity. All the patients wished to continue the maintenance, and 75.9% of them had good feelings about the dental clinic staff. However, recognition of the description of primary prevention was low, with only 24.1% of the patients responding.<br> Conclusion: The long-term maintenance patients had a high level of awareness of their health and good feelings about the dental clinic staff. To increase the maintenance consultation rate, it is suggested that oral hygienists who are the main staff for maintenance are important.

Journal

  • The Japanese Journal of Conservative Dentistry

    The Japanese Journal of Conservative Dentistry 57(3), 268-275, 2014

    The Japanese Society of Conservative Dentistry

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