幼稚園教育実習におけるメンタリングの機能に関する研究  [in Japanese] Student Teaching in Kindergarten: Functions of Mentoring  [in Japanese]

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本研究は, 幼稚園教育実習において指導教師 (メンター) による指導が実習生 (メンティ) にどのように機能したかについてメンタリングの視点から分析を行った研究である。本研究の目的は, メンタリングによって, 実習生が自らの保育をリフレクティブに捉え課題解決を行えるか, 教師としてのアイデンティティの形成, 指導教師との関係, の3点が変容するかどうかを明らかにすることである。兵庫県内国立大学附属幼稚園の実習生3名およびその指導教師を対象とした。結果として, 実習生に個人差はあるけれども, メンターとの関係は依存的な関係を脱しきれないこと, 自らの保育に関してはリフレクティブな思考ができること, 教師としてのアイデンティティは実習終了時点では不安定であること, などが明らかにされた。その基底には, 教育実習が徒弟的関係の上に成立するという考えがあることが推察され, 教育実習の指導者の育成という点が教員養成の課題の一つとして示唆された。

In Japan. students studying to be teachers do student teaching for only 4 weeks in their senior year. University staff seldom go to the schools where the students are teaching, so that student teachers are trained mainly by school teachers. Mentoring by these teachers is supposed to play a critical role in teacher training. Participants in the present study were 3 student teachers and 3 mentors who were experienced kindergarten teachers. Data collected were:(1) the student teachers' journals and comments on them by the mentors,(2) a weekly survey on the student teachers' relations with their mentors, completed by the students, and (3) transcriptions of audio recordings of conversations among the mentors and student teachers. The results were as follows:(1) the student teachers and their mentors had an apprenticeship relationship,(2) mentoring did not always facilitate the development of a vocational identity as a teacher,(3) face-to-face communication was more effective in supporting reflective teaching than contact through a mailing list, and (4) communication via the mailing list was limited between each pair. These results suggest strongly that mentoring does not always play a critical role for student teachers.

Journal

  • The Annual Report of Educational Psychology in Japan

    The Annual Report of Educational Psychology in Japan 46(0), 156-165, 2007

    The Japanese Association of Educational Psychology

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