アパレル小売集積地区の成長と空間特性に関する研究:原宿を対象として  [in Japanese] A study on growth and space characteristic in apparel retail accumulation area:A case of Harajuku  [in Japanese]

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Abstract

本研究では、同業種の店舗が特定エリアに集積している専門店街に着目し、その形成過程、現在の空間特性、またどのような主体が業種集積に影響を与えたのかについて明らかにすることを目的とする。事例として都内で最も特徴的なアパレル小売店の集積地でありながら、一般的な商業集積の特徴(巨大ターミナル駅、大規模百貨店等の立地等)を有していない原宿を対象とする。本研究の結果として以下の項目が明らかとなった。 1)時代ごとにアパレル小売店の集積したエリアが異なる 2)エリア毎に扱う価格帯が異なる店舗集積となっている 3)新規起業の企業を育てる地元企業・組織の役割や、地域に相応しくない業種の参入を抑制する地域活動の役割が重要であった

This study aims at investigating the development process of a specialty-shop-zone, focusing on the formation process, current spatial characteristics, and the influences of various local stakeholders on the agglomeration of shops. This study particularly focuses on Harajuku area because Harajuku is the most distinguished cluster of small apparel retail shops without the characteristics of ordinary commercial districts such as a large terminal station or sites of large department stores. This study clarified the following points: 1) areas of apparel retail shops agglomeration differed in different periods respectively, 2) different areas of apparel retail shops agglomeration covers different price-zones, 3) roles played by local firms and organizations trying to foster new startups in the apparel business, and the activities by local business communities trying to prevent the entry of undesirable business for Harajuku area have been recognized to be significant.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 49(3), 831-836, 2014

    The City Planning Institute of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004700790
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0916-0647
  • NDL Article ID
    025886444
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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