図書館の探検的学習を目的とした文献探索ゲームの評価  [in Japanese] Evaluation of Bibliographic Search Game for Library Exploration Study  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 堀 智彰 HORI Tomoaki
    • 筑波大学大学院 図書館情報メディア研究科 Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba
    • 木下 奏 KINOSHITA Kana
    • 筑波大学大学院 図書館情報メディア研究科 Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba
    • 村尾 真由子 MURAO Mayuko
    • 筑波大学附属図書館 情報サービス課 (レファレンス担当) Reference Services Section, Division of Information Services, University of Tsukuba Library
    • 渡邉 朋子 WATANABE Tomoko
    • 筑波大学附属図書館 情報サービス課 (レファレンス担当) Reference Services Section, Division of Information Services, University of Tsukuba Library
    • 兼松 泰文 KANEMATSU Yasuhumi
    • 筑波大学附属図書館 情報サービス課 (レファレンス担当) Reference Services Section, Division of Information Services, University of Tsukuba Library
    • 辻 慶太 TSUJI Keita
    • 筑波大学 図書館情報メディア系 Faculty of Library, Information and Media Science, University of Tsukuba
    • 宇陀 則彦 UDA Norihiko
    • 筑波大学 図書館情報メディア系 Faculty of Library, Information and Media Science, University of Tsukuba

Abstract

「知の探検法」は文献の調べ方を中心とした情報リテラシーの授業である。平成24年度から文献探索に対する理解・目的意識の向上を目的として「文献探索ゲーム」を実施している。文献探索ゲームはゲーム形式で文献探索を行うことで文献探索に目的意識を持たせ、基本手順について学ぶことを目的としている。本稿では平成25年度に実施した文献探索ゲームの評価実験について報告する。評価実験では学生の文献探索に関する知識構造の変化を計るため、コンセプトマップを用いた。分析の結果、文献探索ゲームの前後で学生の知識構造が変化しており、文献探索に対する理解が深まっていることが明らかになった。

A class "Knowledge Exploring Skills" is established to learn information literacy in the University of Tsukuba. A bibliographic search game started since 2012. The game allows students to improve their understanding of purpose and skills of bibliographic search. This paper describes an evaluation of the bibliographic search game in 2013. The evaluation use a concept map to compare knowledge structure of students before and after the game. As a result, the bibliographic game lead to the structural changes which the students acquire knowledge about the bibliographic search.

Journal

  • Joho Chishiki Gakkaishi

    Joho Chishiki Gakkaishi 24(2), 189-196, 2014

    Japan Society of Information and Knowledge

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004705896
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10459774
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0917-1436
  • NDL Article ID
    025556382
  • NDL Call No.
    Z14-1782
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top