需要変動を内生化した地域公共交通に対するインセンティブ補助の理論とその適用  [in Japanese] A STUDY ON INCENTIVE SUBSIDY SCHEME CONSIDERING ELASTIC DEMAND FOR LOCAL PUBLIC TRANSPORTATION  [in Japanese]

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地方都市では地域公共交通の路線維持が困難になっている.また,運行事業者に対する自治体からの補助額も年々増加しており,自治体財政の点からも大きな問題となっている.<br>本研究では,これまでの欠損補助制に対して,事業者と自治体との両者に対して費用の削減や需要の獲得の動機を与えるインセンティブ補助制度の地域公共交通への提供可能性について検討する.需要固定型であった既存モデルに対して,ここでは運行頻度を未知変数の一つとし,需要変動を内生化した,より一般的な地域公共交通システムに対するインセンティブ補助モデルを提案する.このモデルを,地域公共交通サービスの維持が喫緊の問題となっている熊本県荒尾市の路線バス網に適用し,決定変数に対する権限の付与の違いによる解の特性や適切な政策を明確にしていくことを目的とする.

Recently, the number of passenger of public bus transport in Japan tends to decrease due to the motorization. This condition leads to a severe management situation, including in Arao City. The deficit of bus companies operation in provision of bus services in Arao City has been covered by Arao City Government on the basis of lines subsidy, and the city allocated a number of subsidy of about 53 million yen in 2011.To solve this problem, we pay attention to incentive scheme. This study aims to construct the mathematical model of the incentive subsidy scheme considering elastic demand and this paper includes application to bus network in Arao City to analyze the utility level of incentive subsidy model.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 69(5), I_649-I_658, 2013

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004707567
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • NDL Article ID
    026041974
  • NDL Call No.
    YH247-1182
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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