これまでのeラーニングの限界と今後の展望について [in Japanese] Limits of e-learning and its future prospects [in Japanese]
Access this Article
Search this Article
Author(s)
Abstract
高等教育の分野におけるeラーニングの有効性については,これまで高い期待がなされていながら,実際にはそれほど成果を上げてきたとは言えない状況にある。本論文では,教科書作成,メディア教材作成などeラーニングの構成要素を9つに分類し,従来のeラーニングの課題と問題点を検証する。それらを踏まえて,「教育業務の情報化による効率化を教育以外の他分野に匹敵するものにまで高めること」など,今後のeラーニングの進むべき方向性として,5つの新たな課題を取り上げた。そのうえで,この5つの課題に対して,大阪外国語大学の現代GPプロジェクトでは,これまでどのように対処してきたかを紹介した。
In the field of higher education there have been high expectations regarding efficacy of e-learning, but it would be an overstatement to say that it has actually produced the expected results. The present paper classifies the components of e-learning such as text book preparation, multi-media teaching material preparation etc. into nine parts and examines the present concept of e-learning and its problems. Five themes are discussed, together with suggestions for improving the e-learning environment;one of them, for instance, deals with the problem of raising the efficiency level of computer-aided education to at least those already achieved in other fields and industries. In addition to this, we would like to show how the GP project of Osaka University of Foreign Studies have come to deal with these five themes so far.
Journal
-
- Computer & Education
-
Computer & Education 23(0), 30-35, 2007
CIEC