小学校英語教育における語彙教材の開発に向けて  [in Japanese] Toward the Development of Teaching Materials for English Vocabulary in Japanese Elementary Schools  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

2002年4月からの「総合的な学習の時間」において,日本の公立小学校では英語活動が始まっている。しかし,中学校や高等学校の英語教育とは異なり,明確な規準がなく,教える学習内容が定まっていない。また,教科書はなく教師は自ら教材を作成しなければならない。したがって,教材開発の指針となるような指導語彙リストの選定が必要である。本稿は,小学校英語教育で教えられている語彙の現状を踏まえ,小学校英語活動における動詞の役割とそのスキーマ的導入を指摘し,そのための語彙教材の提示を目的として執筆されたものである。本稿では,日本語と英語の動詞の意味は一対一対応ではないことから,広義の意味を含む動詞を,子どもの生活場面や教室場面を想定した受容語彙に狭めて教材を試作した。具体的には,VO-combinationのスキーマを与えることを目的とし,汎用的に意味を推測できる動詞(see, think, smell, etc.)のアニメーションをシンプルかつユーモラスなオブジェクトを使って作成した。今後は,アニメーションを使ってもスキーマ化しにくい動詞についても検討を進める予定である。

After the Period of Integrated Study was introduced into the Japanese national curriculum in 2002, almost all elementary schools began to adopt "English Activities" as part of their classes in the field of international understanding. Among other related issues, this article focuses on the present state of English Activities in elementary schools, with particular reference to materials for teaching English vocabulary. The authors have developed computer animations towards an introduction of the schematic formation of verbs, in which students try to guess the meaning. The aims of this paper are as follows:to design animated materials for use in teaching English vocabulary in elementary schools;to examine the practical problems involved;and to argue the necessity of teaching basic English verbs in Japanese elementary schools. In order to determine more accurately how these materials can be improved, further research will be required.

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 20(0), 25-30, 2006

    CIEC

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004715669
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11252984
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    2186-2168
  • NDL Article ID
    7988000
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育) // ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z7-B931
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top