走行振動荷重による応力履歴と塩害・凍害作用を受けたRC床版の劣化状態および耐荷力の低下に関する研究 STUDY ON DETERIORATION STATE AND DECREASING IN THE PUNCHING SHEAR LOAD-CARRYING CAPACITY OF RC SLAB UNDER THE SALT・FROST DAMAGES AND THE STRESS-HYSTERESIS BY RUNNING VIBRATION LOADS

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著者

    • 阿部 忠 ABE Tadashi
    • 日本大学 生産工学部土木工学科 NIHON UNIVERSITY, Department of Civil Engineering, College of Industrial Technology
    • 木田 哲量 KIDA Tetsukazu
    • 日本大学 生産工学部土木工学科 NIHON UNIVERSITY, Department of Civil Engineering, College of Industrial Technology

抄録

本研究は、凍結防止剤散布による塩害と氷点下30度で300回の凍結・融解作用を受けたRC床版の劣化状態および耐荷力の低下率に関する実験解析である。塩害と凍結・融解作用を受けたRC床版にEPMAによる面分析を行った結果、塩化物イオンの限界値を1.2kg/m<sup>3</sup>とした場合の塩分浸透深さは55mmを超えていた。また、コア抜きによる鉄筋の劣化診断では、圧縮鉄筋の状態は加速期前期であるにも拘らず引張鉄筋は部分的に加速期後期に相当している。さらに、走行振動荷重実験による最大耐荷力を比較すると、通常RC床版に対して塩害・凍害作用を受けたRC床版は最大で15%耐荷力が低下した。

In this study, tests were carried out on the state of degradation and the reduction in load resistance of RC slabs subjected to salt damage caused by sprinkling anti-freezing agent and 300 freeze-thaw cycles at 30 degrees below freezing. The results of surface analysis using EPMA of RC slabs subjected to the effects of salt damage and freeze-thaw cycling showed that at the salt ion threshold value of 1.2kg/m<sup>3</sup> for occurrence of corrosion in reinforcement of the test specimens, the depth of penetration exceeded 55mm. Also, by examining the degradation of the reinforcement by removing the cores it was found that the compression reinforcement was in the early accelerative period, but the tension reinforcement was in the later accelerative period. Next, the maximum punching shear load-carrying capacity was compared using running vibration load tests, and it was shown that the punching shear load-carrying capacity of RC slabs subjected to salt damage and frost damage action was reduced by a maximum of 15%.

収録刊行物

  • セメント・コンクリート論文集

    セメント・コンクリート論文集 63(1), 478-485, 2009

    一般社団法人 セメント協会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130004745635
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0916-3182
  • データ提供元
    J-STAGE 
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