交通行動データを用いた都市特性と交通身体活動量の関連分析  [in Japanese] Analysis of the Relationship between Urban Characters and Physical Activity Levels Based on the Travel Behavior Data  [in Japanese]

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Abstract

本研究は、健康との関連が指摘される交通身体活動量の基礎的な傾向を、利用交通手段や個人属性、さらには都市特性との関連から明らかにするため、最初に、2005年実施の全国都市交通特性調査の交通行動データを用いて、個人の交通身体活動量と利用交通手段及び個人属性との関連を分析した。次いで、1987年、1992年実施の全国都市パーソントリップ調査を加えた3年次を対象に、移動時の身体活動量の経年変化を把握し、1987年から2005年にかけて約2割減少していることを明らかにするとともに、都市規模や都市圏内での都市の位置づけといった観点から、身体活動量の差異を検証した。最後に、都市単位での基本的な特性として、市街化区域人口密度と世帯あたり自動車保有台数に着目した上で、これらの都市特性と移動時の身体活動量との関連を経年的に分析した。

It is well recognized the importance of physical activity such as walking for human health. This study aims to find the relationship between urban characters and physical activity levels in Japan, especially focusing on travel behavior. We analyzed it by using trip data in 40 cities from 1987 to 2005. According to our analysis, first, we showed the fundamental feature of physical activity in terms of travel mode and personal attributes. Second, it was found that physical activity levels of individuals had decreased by 20% during this period, and the result supported the idea that the urban density and also the car ownership levels in cities are related to the physical activity levels.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 48(1), 73-81, 2013

    The City Planning Institute of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004810473
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0916-0647
  • NDL Article ID
    024974599
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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