コピュラを用いた自動車保有期間と走行距離の同時決定モデルの開発  [in Japanese] A COPULA-BASED SIMULTANEOUS-EQUATION MODEL OF VEHICLE HOLDING DURATION AND TRAVEL DISTANCE  [in Japanese]

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Abstract

本研究では自動車の保有期間と年間走行距離の相互依存性を考慮した自動車保有・利用行動の同時決定モデルの開発を行った.具体的には,2変量間の非線形な相互依存性を取り扱うことができるコピュラ関数を用いた多変量生存時間モデルを構築し,保有期間と走行距離の間に異なる依存構造を表現する正規コピュラ,ガンベル・コピュラ,クレイトン・コピュラ,フランク・コピュラの適用を行った.2006年10月に中国地方の5県を対象に行われたアンケート調査のデータを用いた実証分析の結果,保有期間と年間走行距離の間にクレイトン・コピュラを適用したときモデル適合度が最も高く,利用行動と保有行動の間に負の相互依存性が存在することを明らかにした.開発したモデルの現況再現性は従来の分析手法よりも高く,その有効性が実証された.

  Focusing on household behavior of vehicle holding duration and annual traveling distance, this study proposed a Copula-based Multivariate Survival model in order to capture the interdependence between these two behaviors. The proposed model was applied for the household vehicle holding data surveied in Chugoku region, Japan in 2006. The estimated model showed the effectiveness in terms of model performance and applicability, comparing with the conventional independent modeling approach. Comparative analyses of the different types of copulas supported the use of Clayton copula. The estimated copula parameter indicated the significant negative correlation between vehicle holding and vehicle use.

Journal

  • Doboku Gakkai Ronbunshuu D

    Doboku Gakkai Ronbunshuu D 66(1), 54-63, 2010

    Japan Society of Civil Engineers

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