モビリティ・マネジメント教育-日常移動場面のジレンマを題材としたシティズンシップ教育- MOBILITY MANAGEMENT EDUCATION: A citizenship education using issues of social dilemmas regarding daily travel

Access this Article

Author(s)

Abstract

日本の学校教育課程において,公民的資質の教育,すなわち,シティズンシップ教育は重要な教育目標となっている.一方,今日,交通行政に於いて,一人ひとりの自発的な協力行動をコミュニケーションを通じて促すことを目的とした「モビリティ・マネジメント」の取り組みが,全国各地で実施されており,その中で,小学校,中学校の教育現場で,地域の交通渋滞や地域モビリティの水準低下などの問題を取り上げ,その問題を回避するために一人ひとりの協力行動が必要であることの理解を促す「モビリティ・マネジメント教育」が実践されている.本稿では,以上の背景を踏まえ,モビリティ・マネジメント教育の既往事例を紹介すると共に,それがシティズンシップ教育の一アプローチになりうることを,社会的ジレンマ理論を踏まえつつ論ずるものである.

In Japanese school education, citizenship education has been regarded as an important educational goal. On the other hand, transport policy practices of mobility management that tries to induce voluntary cooperative travel behavior has been implemented, and mobility management education in school was also implemented in elementary and junior high school in all over Japan, while focusing on issues of regional mobility and traffic congestion. In the education, necessity to implement cooperative behavior to mitigate several problems regarding regional mobility has been taught. In this paper, actual cases of mobility management education in school was introduced and it was discussed based on theorist of social dilemmas that mobility management education can contribute to education of citizenship.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice) 1, 25-32, 2009

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

Page Top