ドイツ・ニーダーザクセン州の学校教育におけるモビリティ・マネジメント  [in Japanese] THE MOBILITY MANAGEMENT FOR SCHOOL EDUCATION IN LAND NIEDERSACHSEN, GERMANY  [in Japanese]

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Abstract

学校教育は,モビリティ・マネジメント(MM)を実践する場として効果的であるとされている.しかし,その拡充のためには,目標・内容・方法の構造化が必要である.そこで,本研究ではカリキュラム「モビリティ」と呼ばれるカリキュラムを作成し,学校教育におけるMMに取り組んでいるニーダーザクセン州に着目した.そして,カリキュラム「モビリティ」におけるMMを目標・内容・方法の観点で分析し,その特質を描出した.その結果,目標が個人的MMに限定されていないこと,内容として「社会参画」への対応と「物流・資源・消費」の導入がなされていること,そして,方法として現状分析から行動変容を提案・共有する方法が用いられていることが明らかとなった.

 The Mobility Management (MM) in the school is effective. To expand the use of MM in education, an aim, contents, and the method should be structured. Therefore, this paper pays attention to the land Niedersachsen. Niedersachsen makes an original curriculum. It is called curriculum "mobility". And Niedersachsen practices MM curriculum. This paper analyzes the curriculum from the points of view of an aim, contents, and the method. And this paper shows the characteristic. As a result, this paper shows the following things. An aim does not be limited to personal MM. "Social participation" is included in contents. And "distribution, resources, consumption" is introduced. There is a method to perform the present analysis and action of suggestion of transforming.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice) 68(1), 11-22, 2012

    Japan Society of Civil Engineers

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