介護老人保健施設におけるリハビリテーションの利用者満足度に関連する要因の検討  [in Japanese] Factors related to customer satisfaction with rehabilitation in geriatric facilities  [in Japanese]

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Abstract

<b>目的</b> : 介護老人保健施設の入所者が受けているリハビリテーションに満足しているかどうかは不明である. 本研究の目的は, 施設サービス満足度と入所者が介護老人保健施設で受けているリハビリテーションの顧客満足度との関係を検討することであった. また, リハビリテーションに対する顧客満足度に関連する要因も検討した.<br><b>方法</b> : 19の介護老人保健施設に入所している100名の入所者がこの研究に参加した. 入所者からの同意を得た後, 我々は, 施設サービス満足度, リハビリテーションに対する顧客満足度, そして, 老年期うつ病評価尺度 (GDS) 等を使用した半構造化面接を実施した. 入所者の特性等は, 調査した施設リハ職員に自記式調査を行った. 統計分析は, Spearmanの順位相関検定, 重回帰分析を用いた.<br><b>結果</b> : 対象者の67%が女性で, 平均年齢 (±SD) は78.2±10.4歳であった. 重回帰分析では, 施設サービス満足度は, 「リハビリテーションに対する顧客満足度」 (β=.232, P<0.05) と関連していたことが明らかになった. その他, 「女性」 (β=.198, P<0.05) , 「支援相談員数」 (β=.269, P<0.01) , 「GDS」得点 (β=-.291, P<0.01) と有意に関連があった. リハビリテーションに対する顧客満足度は, 「年齢」 (β=-.296, P<0.01) , 「BI」 (β=.261, P<0.01) , 「リハビリテーション時間への満足感」 (β=.254, P<0.01) , 「訓練環境への満足感」 (β=.206, P<0.05) , 「排泄動作訓練」 (β=.210, P<0.05) , 「入浴動作訓練」 (β=-.252, P<0.01) , 「GDS」得点 (β=-.258, p<0.01) と有意に関連があった.<br><b>結論</b> : リハビリテーション顧客満足度が介護老人保健施設における施設サービスの満足度と関連していた. これらの結果から, リハビリテーションは, 介護老人保健施設で重要なサービスであることを示唆した. 介護老人保健施設では, リハビリテーションの顧客満足度を向上させるために重要であったリハビリテーション時間の十分な量の供給やリハビリテーションの訓練環境の整備が重要であると考えられた.

<b>Objective</b> : It is not known whether residents in geriatric facilities are satisfied with the rehabilitation they receive. The purpose of this study was to investigate the relationship between their satisfaction with facility services and their satisfaction with the rehabilitation they receive in geriatric facilities. An additional aim was to identify the factors related to customer satisfaction with rehabilitation.<br><b>Methods</b> : One hundred residents in 19 geriatric facilities participated in this study. After obtaining informed consent from the residents, we conducted semi-structured interviews which included scales for facility services satisfaction, customer satisfaction with rehabilitation, and the Geriatric Depression Scale (GDS). The characteristics and conditions of the residents were investigated by interviewing the facilities' staff. For statistical analysis, we used Spearman's, rank correlation test, and multiple regression analysis.<br><b>Results</b> : Sixty-seven percent of the subjects were women, and the mean age (±SD) was 78.2±10.4 years. Multiple regression analysis revealed that the total customer satisfaction with rehabilitation score was associated with facility service satisfaction (β=0.232, p<0.05). Significant associations were also observed with “female”(β=0.198, p<0.05), “support counselors” (β=0.269, p<0.01), and “GDS” score (β=-0.291, P< 0.01). Customer satisfaction with rehabilitation was associated with “age” (β=-0.296, p<0.01), “BI” (β=0.261, p<0.01), “satisfaction with rehabilitation time” (β=0.254, p<0.01), “satisfaction with the training environment” (β=0.206, p<0.05), “toilet training” (β=0.210, p<0.05), “bathing training” (β=-0.252, p<0.01), and “GDS” score (β=-0.258, p<0.01).<br><b>Conclusion</b> : Customer satisfaction with rehabilitation was significantly associated with facility service satisfaction in geriatric facilities.<br>These data suggest that rehabilitation is an important service in geriatric facilities, and supplying a sufficient number of hours of rehabilitation and having adequate facilities for rehabilitation were important for improving satisfaction with rehabilitation services in geriatric facilities.

Journal

  • An Official Journal of the Japan Primary Care Association

    An Official Journal of the Japan Primary Care Association 37(4), 324-332, 2014

    JAPAN PRIMARY CARE ASSOCIATION

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004959878
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12479442
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2185-2928
  • NDL Article ID
    026012899
  • NDL Call No.
    Z19-983
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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