地球温暖化による沿岸外力変化を考慮した消波ブロック被覆堤の滑動量解析  [in Japanese] ESTIMATION OF SLIDING DISTANCE OF A CAISSON BREAKWATER COVERED WITH BLOCKS CONSIDERING COASTAL CLIMATE CHANGE  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,地球温暖化に伴って変化すると予測される,設計供用期間内の外力変化を考慮した防波堤の滑動量解析を行い,沿岸外力特性の変化が消波ブロック被覆堤の滑動安定性に及ぼす影響を検討したものである.地球温暖化に伴う海面上昇や高潮偏差の増大,来襲波浪の増大を考慮した消波ブロック被覆堤の滑動量解析を実施した結果,本研究で想定した将来条件では,地球温暖化を考慮すると期待滑動量が100~350%増加した.また,地球温暖化による期待滑動量と必要堤体幅への影響は,想定される波高変化だけでなく,水深波高比に大きく依存することがわかった.特に大水深域に防波堤を設置する場合,設計供用期間中の沿岸外力変化の影響が大きく表れることがわかった.

 This study estimates a sliding distance of a caisson covered with blocks considering the effects of coastal climate change, such as changes in the sea level, storm surge, and wave height. The sliding distance increases in 100-350 % influenced by the change of those factors at the end of 21<sup>st</sup> century, depending on the condition of breakwater, compared to that in the present climate condition. The climate change effects on a sliding distance and a necessity width depend on not only the assumed wave height but also the wave height to water depth ratio. The climate change effects become more significant especially for a breakwater installed in a deep water.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering) 68(2), I_276-I_281, 2012

    Japan Society of Civil Engineers

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