<b>産むことと育てることを分離する社会規範の可能性</b>:NPO法人「環の会」の事例から  [in Japanese] <b>The possibility of a new norm on the relationship between childbirth and child rearing</b>  [in Japanese]

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Abstract

親の育児放棄や幼児虐待が報道されるたびに、人々の批判の矛先は母親に向けられる ---- 自分の腹を痛めた子に、なぜそんなむごいことをするのか、と。そこには、「自分が産んだ子は自分が育てるべし」という社会規範を見て取ることができる。<br> 本論では、あえて、「産んだら育てるべし」という規範とは正反対の規範、すなわち、「産んでも育てなくてもよい」という規範の可能性を、筆者が行った現場研究をもとに検討する。それを通じて、社会が子どもを育てるということに関して新たな視座を提供する。<br> 筆者が現場研究を行ったのは、「環の会」という特定非営利活動法人(NPO)であった。「環の会」の活動には、「産んだら育てるべし」という規範とは異なった規範が存在していた。すなわち、「環の会」のリーダーは、予期せずして妊娠した女性からの連絡に昼夜を分かたず対応し、もし自分で育てることができないのであれば、特別養子縁組をすることも一つの選択肢であるとアドバイスをしていた。また、「環の会」では、育て親候補者の募集も行っており、育て親に対しては、産みの親の存在を早期から子どもに伝えること、産みの親への感謝を忘れぬこと、また、産みの親が望む場合には、「環の会」を通じて、産みの親と子どもの接触を保つことを指導していた。<br> 「環の会」の現場研究を通じて、同会の活動には、生まれた子を「産みの親が育てるべし」とするのではなく、「産みの親が育てられない場合には、社会が育てていく」という姿勢を見て取ることができる。同会の活動は、社会が、生まれた子を無条件に受け入れ、育てていくための、いわば窓口としての機能を果たしているものと考察した。

This study explored the possibility of a new social norm concerning child rearing that is different from the traditional norm prevalent in Japan, that one should raise the child one bears. In contrast, the study demonstrated that this new norm does not require one to raise the child one bears. The new norm implies that a child should be accepted unconditionally by society regardless of how the child was conceived or by whom.<br>   The researchers studied the activities of Motherly Network, a non-profit organization, using the method of intensive participant observation. We interpreted the results and concluded that they revealed a new norm. A female leader of the organization devoted her time, day and night, to assist women who became pregnant unexpectedly either because they were raped or because their birth control failed. During this time period, the organization promoted child adoption for a couple who did not have, but wanted to have a child. The leader suggested that the pregnant woman could bear the child even if she could not raise the child by herself, offering her the alternative of child adoption. The organization also respected the right of the biological mother by guiding the adoptive parents to initiate and maintain an ongoing dialog with both their adopted child regarding his/her origins and the biological mother. This is rare and not commonly recognized among adoptive families in Japan. The organization respected the right of a biological mother to meet her child and arranged meetings of the two whenever the adoptive family agreed. Again this is an unusual arrangement and not commonly found in Japan.<br>   The new norm changes the sense of entitlement concerning child rearing. In the traditional norm, a sense of entitlement is combined with the assumption that one has the responsibility and the right to raise the child one has birthed. However, under the new norm, one has the right to raise one's child only when one is given permission to raise one's child by a society that accepts the child unconditionally.

Journal

  • Journal of 'Group Dynamics'

    Journal of 'Group Dynamics' 27(0), 62-75, 2010

    Japan Institute for Group Dynamics

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